Uniwersytet Dzieci w klasie

Uniwersytet Dzieci w klasie

Uczniowie klas 1 – 3 w roku szkolnym 2022/2023 uczestniczą w ogólnopolskim projekcie   Przyroda z klasą. Czy wiesz, jak żyje jeż?, w ramach programu Uniwersytet Dzieci w Klasie, który został objęty patronatem honorowym Ministerstwa Edukacji Narodowej. Projekt obejmuje zajęcia o tematyce przyrodniczej, a jego zadaniem jest rozwijanie u uczniów kompetencji przyrodniczych i chęci poznawania  tajemniczego świata przyrody. Scenariusze lekcji zostały przygotowane w oparciu o autorską Metodę Pytań i Doświadczeń. Najważniejszym założeniem Metody Pytań i Doświadczeń jest rozbudzanie u dzieci ciekawości, która potęguje chęć poznawania inspirującego świata nauki i odkrywania własnych pasji. Metoda ta uczy pracować projektowo oraz rozwija myślenie naukowe, oparte na stawianiu pytań, planowaniu procesu badawczego i wyciąganiu wniosków z przeprowadzonych doświadczeń. Dzięki tej metodzie nasi najmłodsi poznają odpowiedzi na wszystkie nurtujące ich pytania. 

      Zajęcia bazujące na Metodzie Pytań i Doświadczeń, rozwijają u dzieci naukowy sposób myślenia. Dzieci wchodzą w rolę naukowców, co znaczy definiują problem, szukają jak najlepszych rozwiązań i samodzielnie wyciągają wnioski z uzyskanych wyników badań. Otaczającego świata nie poznają jedynie w teorii, ale zdobywają wiedzę przede wszystkim poprzez doświadczenie. Uczniowie dzięki współpracy w grupach uczą się skutecznego działania i planowania.

      Dzieci na zajęciach przeniosą się w fascynujący i niesamowity świat przyrody! Podczas lekcji uczniowie poznają prawa panujące w naturze oraz przekonają się, jaki wpływ ma na nią człowiek. Będą prowadzić proste obserwacje przyrodnicze, wykonywać doświadczenia i samodzielnie wyciągać wnioski. Poznając wiele gatunków roślin i zwierząt przekonają się, dlaczego warto szanować przyrodę. 

     Program realizowany w ramach zajęć świetlicowych.

23.06.2023r.  Jak zaprojektować ogród?

      W ramach projektu Przyroda z klasą. Czy wiesz, jak żyje jeż? dzieci uczestniczyły w lekcji                                                ,,Jak zaprojektować ogród?”, z której to dowiedziały się, kim jest architekt krajobrazu i na czym polega jego praca. Po obejrzeniu miniwykładu z udziałem specjalisty przekonały się, że rośliny w mieście mogą rosnąć nie tylko w ogrodach i parkach, ale też na ścianach i dachach budynków. Uczniowie sprawdzili, jak to się dzieje, że rośliny mogą wzrastać wysoko ponad ziemią i jak buduje się specjalnie do tego przygotowane stelaże.

     W pierwszej części zajęć uczniowie poznali najbardziej znane budowle świata starożytnego i obejrzeli siedem cudów świata starożytnego. Z całą pewnością największym zainteresowaniem cieszyły się wiszące ogrody Semiramidy, czyli pierwsze znane nam ogrody, które to powstały na konstrukcji budynku. Uwagę dzieci zwróciły również Piramida Cheopsa, Świątynia Artemidy w Efezie, Posąg Zeusa w Olimpii, Kolos Rodyjski, Mauzoleum w Halikarnasie oraz wyjątkowa Latarnia Morska na Faros. Uczniowie nie tylko zgłębili swoją wiedzę, w tym temacie, ale również wykonali pracę plastyczną, polegającą na odwzorowaniu wybranej przez siebie budowli.

     W drugiej części zajęć uczniowie odczytali list od króla, który stał się nawiązaniem do dyskusji dotyczącej profesji osób, pracujących nad stworzeniem projektu. Następnie wszyscy uczestnicy zostali podzieleni w pary i na podstawie otrzymanych wizytówek samodzielnie wybierali profesję, wymieniając zadania, które musi wykonać każda osoba. Ta niezwykle inspirująca lekcja zmotywowała uczniów do jeszcze większej aktywności.

22.06.2023r. Po co ptakom pióra?

     Uczniowie klasy 2 a i 2 b w ramach projektu Uniwersytet Dzieci uczestniczyli w zajęciach zatytułowanych Po co ptakom pióra? Lekcję rozpoczęliśmy od obejrzenia filmu Dlaczego pingwiny są ptakami? z udziałem naukowca, który szczegółowo opowiedział nam o różnych gatunkach ptaków. Uczniowie poznali istotne fakty z życia pingwinów, gdzie mieszkają i przede wszystkim dlaczego nie fruwają. Dzieci z przedstawionej im  prezentacji multimedialnej dowiedziały się, jak zbudowane są pióra, jak wyglądają i jakie funkcje pełnią w życiu ptaka. Wysłuchały ciekawostek na temat różnych gatunków ptaków w tym kopciuszka zwyczajnego, pełzacza, wróbla oraz dudka. Miały możliwość poznania piór strusia i pawia. Chętnie wykonały kartę pracy i  bez większego problemu połączyły nazwy piór z ich opisem. Ponadto doskonale poradziły sobie z określeniem pełnionej przez nie funkcji. Na zakończenie wszyscy mali słuchacze uczestniczyli we wspólnej rozmowie o kryteriach podziału piór ze względu na kształt, wielkość oraz kolor. Po określeniu wybranych cech piór próbowali ustalić, z jakimi czynnościami życiowymi ptaków mają one związek. Uczniowie  z wielkim zaangażowaniem uczestniczyli w lekcji, podczas której byli wyjątkowo aktywni.  

08.05. 2023r. Co to znaczy, że rośliny żyją?

     Klasa 2 b uczestniczyła w trzecich już zajęciach z cyklu projektu Uniwersytetu Dzieci.  Co to znaczy, że rośliny żyją? to temat przeprowadzonej lekcji, podczas której uczniowie dowiedzieli się, czym jest przyroda. Chętnie wzięli udział w grze dydaktycznej polegającej na wyszukaniu w sali lekcyjnej elementów przyrody oraz wytworów człowieka. Wspólnie próbowaliśmy ustalić, co możemy zaliczyć do organizmów żywych, a co należy do nieożywionych elementów przyrody. Dzieci poprawnie wymieniały, co potrafią istoty żywe, czego nie potrafią elementy nieożywione. W tym też celu zostały zapoznane z procesami życiowymi organizmów żywych, wśród których znalazły się ruch, wzrost, odżywianie, oddychanie, wydalanie, rozmnażanie i odczuwanie. Ta informacja zdecydowanie ułatwiła im wykonanie zadania, polegającego na oddzieleniu organizmów żywych od materii nieożywionej. Jak się okazało pomocną wskazówką do tego, aby zakwalifikować jakiś organizm do żywych był fakt, iż musi on spełniać jednocześnie wszystkie siedem kryteriów.

     Uczniowie wspólnie doszli do wniosku, iż wszystko, co ich otacza może być częścią przyrody, bądź efektem działalności człowieka. Zatem człowiek jest taką samą częścią przyrody, jak powietrze, kamień, jeż itd.

     W drugiej części zajęć drugoklasiści obejrzeli film połączony z miniwykładem pt.: Jak szybko rosną rośliny?, w którym naukowiec bardzo dokładnie opowiedział o zróżnicowanym tempie roślin. Ogromne zaangażowanie uczniów potwierdziło, że temat zajęć był dla nich interesujący, z wielkim entuzjazmem wykonywali ćwiczenia i zadawali pytania związane z omawianym zagadnieniem. Tym samym wzbogacili swoją wiedzę przyrodniczą o kolejne bezcenne wiadomości.

 

28.03.2023r. Jak być dobrym przyjacielem?

Drugi temat zrealizowany w ramach projektu  Przyroda z klasą. Czy wiesz, jak żyje jeż? dotyczył przyjaźni, a dokładnie tego, co należy zrobić, by zostać dobrym przyjacielem.                                                                                                                                                                                                                              Na wstępie zajęć uczniowie poznali historię mieszkańców z planety PIRX i  z uwagą wysłuchali tego, co im się przydarzyło. Dowiedzieli się w jaki sposób bohaterowie szukali odpowiedzi na swoje pytania i co najważniejsze, czy udało im się zdobyć na nie  odpowiedź. Jako działanie, będące reakcją na nietypowy list kosmitów stworzyli portret prawdziwego przyjaciela.   Uczestnicy zostali poproszeni o wskazanie takich  słów, które ich zdaniem kojarzą się z przyjaźnią. Z kolei  na ich podstawie samodzielnie starali się podać definicję przyjaźni. Doskonale poradzili sobie z zagadnieniem. Bezbłędnie wymieniali cechy, którymi powinien wyróżniać się prawdziwy przyjaciel. Wspólnie opracowali też  listę zawierającą  wszystko to, co można ofiarować swojemu przyjacielowi.

 Na zakończenie lekcji dzieci miały okazję wysłuchać miniwykładu, w którym lekarz weterynarii, Ewa Kaczmar z Wydziału Medycyny Weterynaryjnej UWM, opowiedziała o tym, kto jest dobrym przyjacielem w świecie zwierząt. Po filmie uczniowie zastanawiali się nad sensem powiedzenia ,,żyć jak pies z kotem” oraz nad tym, czy w ogóle możliwa jest przyjaźń pomiędzy psem a kotem. Poznali również inne przykłady przyjaźni tej wśród zwierząt domowych, jak i tej obowiązującej w świecie dzikich zwierząt. Uczniowie podczas zajęć wykazali się ogromną wiedzą i  wszyscy aktywnie w nich uczestniczyli, dzieląc się swoimi oryginalnymi pomysłami i skrupulatnie wykonując powierzone im zadania.

18.03.2023r.  Jak się uczyć koncentracji uwagi?

      Projekt składa się z dwóch etapów. Pierwszy z nich rozpoczynają niezwiązane z tematem dwie lekcje na rozgrzewkę, służące integracji grupy.

     Jak się uczyć koncentracji uwagi temat realizowany w ramach projektu Przyroda z klasą. Czy wiesz, jak żyje jeż? zachęcił nas do rozważań i udzielenia odpowiedzi na pytanie, czy hałas, rozmowy albo życie w ciągłym biegu sprawiają, że tak trudno jest nam się skoncentrować. Celem lekcji było zwrócenie uwagi dzieci na to, iż myśli i emocje mają znaczny wpływ na nasze działanie. Oddziałują one zarówno na tempo i jakość wykonywanego zadania, jak również umiejętność całkowitego skupienia się na poleceniu. Nasze zmagania z tematem poprzedziła zabawa ruchowa ,,Każdy, kto…”, mająca rozbudzić w dzieciach czujność i spostrzegawczość. W ramach treningu koncentracji uwagi podjęte zostało nie lada wyzwanie, polegające na błyskawicznym odszukaniu i zaznaczeniu na karcie pracy wszystkich tych elementów, którymi różniły się zamieszczone tam obrazki.

     Doskonałym ćwiczeniem na koncentrację jest zabawa klockami JENGA, polegająca na ułożeniu wieży. Zadaniem uczestników jest wyciąganie pojedynczych klocków z powstałej wieży i dokładanie ich na samej górze do momentu, aż  wieża się rozpadnie. Zdecydowanie  ta aktywność wymaga od uczestników wzmożonego skupienia i koncentracji. Jest również idealnym ćwiczeniem usprawniającym koordynację wzrokowo – ruchową.

     Podczas przeprowadzonych zajęć uczniowie dowiedzieli się, co ma wspólnego pozytywne nastawienie z koncentracją uwagi, a także jak  emocje wpływają na motywację do podejmowania niejednokrotnie trudnych i wymagających zadań. Zebrani uczestnicy wykonali  trzy polecenia, których celem było ćwiczenie koncentracji wzrokowej, słuchowej i dotykowej. Przekonali się o tym, jaki wpływ na koncentrację mają ich myśli, uczucia oraz wyobrażenia.

     Zajęcia pozwoliły zrozumieć dzieciom, dlaczego zdarza się, że tak niechętnie podejmują zadania związane ze skupieniem uwagi. Wspólnie dokonaliśmy analizy czynników wpływających na rozproszenie i skupienie uwagi. Uczniowie pracując w grupach, opracowali własne strategie radzenia sobie z zadaniami.

     

 

Powrót na początek strony