Kajko i Kokosz "Szkoła Latania"

Bez nazwy.png

Gra planszowa na podstawie lektury ,,Kajko i Kokosz. Szkoła Latania"

 Tego, że nauka przez zabawę ma ogromną wartość, powtarzać nie trzeba. Kończąc omawianie lektury „Kajko i Kokosz. Szkoła latania”, ostatnią lekcję poświęciliśmy na dość nieszablonową powtórkę. Uczniowie klasy IV stanęli przed niezwykłym zadaniem- współtworzyli na podstawie lektury- grę planszową.

Propozycja spodobała się uczniom, którzy – jak się okazało – lubią trudne, ale ciekawe wyzwania. Łatwo nie było. Uczniowie otrzymali gotowe plansze z polami gry planszowej. Sami musieli wymyślić tytuł swojej gry oraz zadania pól specjalnych, jak również zaprojektować część szaty graficznej ,,planszówki". Praca przebiegła w wybranych losowo grupach. Dzieci musiały podzielić się obowiązkami, by poprawnie wykonać zadanie. Chciałam, aby każdy uczestnik zabawy wymyślił swoje zadanie związane z lekturą, czy zaprojektował i wykonał część pracy sam. W praktyce okazało się jednak, że nie jest to takie proste. Ostatecznie w umówionym czasie uczniowie wykonali swoje gry. Największy podziw budziła różnorodność pomysłów. Na zabawę (i naukę) przeznaczyłam godzinę lekcyjną. Moi uczniowie skupiali się na rywalizacji, nawzajem sobie kibicowali, wyjaśniali reguły. Nie było problemów z przechodzeniem do kolejnych stanowisk – każdy chciał zagrać w jak największą liczbę gier. Nikt nie stał z boku, wszyscy aktywnie pracowali.  

Priorytetem zajęć było nie tylko sprawdzenie znajomości treści omawianej lektury obowiązkowej, ale także współpraca, kształcenie samodzielności i kreatywności uczniów oraz realizacja wybranych celów podstawy programowej z języka polskiego, jak np. zachęcanie do praktycznego zastosowania zdobytych wiadomości i odnoszenie treści tekstów kultury do własnego doświadczenia. Przed nami kolejne lektury i ocean możliwości.

Powrót na początek strony